Aruba; one happy Island!

15 juli 2017 - Oranjestad, Aruba

One happy Island... If you go, you know!

Lieve allemaal,

Hoewel ik tegen iedereen die vroeg of ik een blog ging bijhouden, zei; nee joh, niets voor mij... Blijkt de ervaring te groot, te mooi en te bijzonder te zijn om niet op 'papier' te zetten.

Ik zit hier nu net twee weken en het voelt al erg vertrouwd. Waarom? De mensen, het klimaat, het eten, het werk, de rust en het tempo... Ik voel me er helemaal lekker bij. Natuurlijk mis ik thuis ook wel een beetje. Vooral toen ik vannacht in mijn droom Anthony hoorde zeggen 'dag schat, tot straks'...zoals hij altijd doet als hij gaat werken en ik mij nog even kan omdraaien. Maar goed, ook daar word je sterk van ;-)

Omdat ik tot nu toe vooral foto's heb gedeeld van strand, zwembad en andere chill momenten, vragen mensen zich wel eens af of ik hier wel echt werk... Ja, zeker!! Van maandag t/m vrijdag zie ik verschillende kinderen aan huis voor kinderfysiotherapie. Het behandelen hier is even andere koek! Zeg maar gerust, uitdagende koek! Veelal is er bij de kinderen sprake van neurologisch letsel en/of ernstig meervoudige beperkingen. In de eerstelijns praktijken waar ik werk in Leidschendam en Den Haag zie ik natuurlijk wel kinderen met neurologisch letsel, maar ik heb nooit een dag hiermee vol.

Het werken met de kinderen hier is super dankbaar werk. De ouders zijn zo bijzonder blij met de komst van Linda (logopediste) en mij. En de reacties van de kinderen...daar word je helemaal warm van. Sommige kinderen kunnen alleen met hun ogen en kleine bewegingen duidelijk maken hoe zij zich voelen. Als je dan merkt dat zij blij worden van de positieve bewegingservaring die ik hen bied.... daar zijn geen woorden voor!

Wat verder erg fijn is aan het werken hier is dat ik alle tijd en aandacht aan de zorg voor de kinderen kan besteden. Niet tijdens de behandeling op de klok kijken en geen administratieve rompslomp. Bij alles wat wij hier doen, staat het kind centraal. Voor behandelingen kan ik zoveel tijd inplannen als ik nodig acht.

Maar heeft het werken als kinderfysio op Aruba dan ook nadelen? Ja, doordat er geen gespecialiseerd kinderfysiotherapeuten op het eiland zijn, kan ik niet goed sparren met collega's zoals ik dat gewend ben in NL. Een ander minpunt is dat er hier minder voorzieningen zijn in de vorm van hulpmiddelen en oefenmateriaal. Het aanvragen van hulpmiddelen duurt hier ook erg lang (komt vaak uit Amerika, Colombia of Nederland). Maar één ding is zeker: met creativiteit kom je heel ver!

Na 2 weken werken, ben ik moe (van alle indrukken denk ik), maar ook heel erg voldaan! Nadat ik meerdere keren de mogelijkheid kreeg om naar Aruba te gaan en het liet schieten, ben ik super blij dat ik de stap nu wel heb gezet. Ik ben enorm dankbaar dat ik de kans heb gekregen en dat ik samen met de geweldige ouders die ik hier heb ontmoet kan bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen hier op Aruba. Dit alles in samenwerking met Linda, die naast logopediste ook mijn huisgenoot is! We hebben het supergezellig (houden allebei van lekker eten en een schoon huis...dus beter had ik het niet kunnen treffen).

De reacties die ik van iedereen krijg uit NL zijn erg leuk. Leuk dat iedereen het zo steunt en volgt door berichtjes te sturen enzo. M'n lieve vriendinnen die mijn man uitnodigen om te komen eten, collega's die me aanmoedigen en meedenken over casussen, moeders die zich zorgen maken of het wel veilig is. Oh en ook hier op Aruba; o.a. tante Marlene die ik altijd kan appen en bellen en oom Glenn die na een paniek-telefoontje een paar kakkerlakken komt killen. En natuurlijk Ghetto-Lano die mij heeft getrakteerd op een heerlijk etentje bij zonsondergang.

Jullie hebben de clue wel door denk ik; 'E ta hopi Bon!'

Ayo (doei)

1. Tine:
    Super leuk.
    Tante Marlene & Oom Glenn
  2. Rieke:
    15 juli 2017
    Goed om te horen dat het je bevalt op Aruba en het werk dat je daar doet. Keep on doing the good job. Mama zal trots op je zijn.
  3. Carlos:
    15 juli 2017
    Hey Maris, Geweldig. Blij te horen dat het bevalt.
    You put a smile on my face, reading between the lines.
    Keep up the good work.
    Gr.
  4. Yvonne vd Linden:
    Wat een goed nieuws !
    Fijn om kinderen blij te zien worden . Daar doe je het voor ! Wens je heel veel sterkte en succes , ben trots op je !
    Liefs van Yvonne
  5. Linda( vriendin van je ma en de Moesants):
    15 juli 2017
    Allereerst wil ik je veel succes toewensen, heb t niet eerder kunnen doen omdat ik geen contactgegevens van je had. Met veel plezier lees ik je verhalen en ik geloof maar al te graag dat t dankbaar werk is, ondanks de beperkte hulpmiddelen. Geniet van alles en vooral van de Liefde die je van de kinderen en hun ouders krijgt. Ik kijk nu al uit naar je volgende reisverhaal! Liefs,Linda
  6. Benita:
    15 juli 2017
    Wat een mooi werk, fantastisch .
    Hartelijke groet, Benita
  7. Lucille:
    Marisssss
    Nice to read! Na Cambodja weer een mooie daad voor de mensheid, voor kinderen. Waar ook ter wereld, you make them happy! And you make us happy. Jij bent er met een mooi doel in het leven! Share the Love
  8. Joan Abdoellakhan:
    15 juli 2017
    Marissa wat mooi en dankbaar werk, fantastisch!!!! je bent een kanjer . Altijd goed om met kinderen te werken jammer dat er zo weinig hulp middelen zijn. Je zal er veel liefde voor terug krijgen. Groeten Joan
  9. Stephin Telgt:
    15 juli 2017
    Mooi verslag. Keep up the good work!!
  10. Mariska:
    15 juli 2017
    Ben blij dat je het wél gedaan hebt! Wat ontzettend leuk om te lezen wat je daar mee maakt en hoe je het beleeft. Zo leuk geschreven ook, topper ben jij! Succes met je mooie, waardevolle werk en blijf vooral ook genieten van al het overig fijns dat Aruba te bieden heeft. Dikke knuffel vanuit Leidschendam. (Klinkt toch een stuk minder exotisch... )
  11. Margôt:
    15 juli 2017
    Maris, zet 'M op. Niets gaat boven een goed gevulde rugzak. Zo waardevol om je bagage te vullen met ervaringen buiten je eigen wereld en je netwerk te vergroten.
    Succes met deze stap in je leven.
    Liefs, Margôt
  12. Helga:
    Maris
    Geweldig waar je mee bezig bent. En dit is het begin. Het wordt alleen maar meer en mooier. Ga zo door. Ook mijn complimenten aan Anthony die je in alles ondersteunt.
    Lobi Helga
  13. Marvin:
    Echte nicht !!!!! Good job
    Je bent een kanjer ,maar dat wist je al
    Brassa
  14. Renee Wezel:
    Hey MLH,
    'K Ben trots op je!
    Mooi inspirerend en herkenbaar.
    Enne... giving back is niet voor eenieder een vanzelfsprekendheid.
    Aruba ariba & keep us posted!
  15. Karin Kenson:
    15 juli 2017
    Geweldig Marissa, heel mooi en dankbaar werk! Ik ben heel blij dat er nog mensen zijn zoals jij die dit werk doen. Ook heel blij voor de kids en hun ouders dat zo een lieve meid met hun kinderen werkt. Heel veel succes! Dat God je de kracht mag geven dit mooie werk voort te zetten. Love you
  16. Patcy:
    Hola dorpsgenote
    Dat je een toppertje ben , dat wisten wij altijd al !!!! Mooi dat je er weer helemaal voor gaat meid ! wie goed doet , goed ontmoet zei mijn ma altijd !en ik geloof daarin ! Je bent mooi van binnen en ook nog van buiten ! Love you for that girl ! Keep on the good work ! Wij volgen jeblog met enthausiasme !
    Nootdorp go go
  17. Mile:
    15 juli 2017
    Wat ben je geweldig bezig! Fantastisch hoor! Heerlijk dat je er zo'n voldaan gevoel van krijgt. Geniet er maar van.
  18. Yvonne Liesdek:
    Hi lieve Marissa.
    Ik kreeg de link van mama en ben direct gaan lezen.Mooi en inderdaad dankbaar werk en absoluut vindingrijk zijn .
    Je ben dichtbij en toch ver.Veel werkplezier en voldoening toegewenst.
    Ik zal niet niet vaak reageren , maar destemeer volgen.
    Ayoo t.Yvonne
  19. Nathali Rodriguez:
    15 juli 2017
    Hoi Maris wat een goed verslag van jou, Fantastisch mens ben je. In 1 woord geweldig wat je allemaal doet. Ik ben al trots op je EN wat zullen je ouders en man niet zijn ? Trouwens had niet anders verwacht want je bent een dochter van Tine en Ewald. GEWELDIGE OUDERS, Dankbaar, liefdevol, behulpzaam, vriendelijk, teveel om op te noemen. Het gaat je goed Maris, ga zo door . SOSO LOBI Groetjes en liefs Nathali
  20. Ghetto Lano:
    15 juli 2017
    Als designated "keep an eye on her P.I.", kan ik zeggen dat zij zich ook buiten het werk keurig gedraagt. Maar niemand had uiteraard anders verwacht. :-)
  21. Yvon:
    16 juli 2017
    Goed te lezen dat het je daar zo bevalt... en wat mogen de kids blij zijn met jou... lieve fysio altijd vrolijk! Vertrouw op je kunnen je weet meer dan je denkt! Geniet ervan meis!
    X je 'oude' teamgenoot ;)
  22. Yolanda:
    16 juli 2017
    Maris, ik vroeg me al af hoe het je vergaat. Nuttige manier om je wetenswaardigheden zo te volgen. Echt leuk geschreven, en mooi dat je op deze wijze je bijdrage levert aan een beter leven voor deze kindjes.